Een kwalitatief goede dorpsschool waar alle kinderen uit de omgeving zich thuis kunnen voelen, dát is de gedachte waaruit de samenwerkingsschool is ontstaan. Dorpsschool de Twa-ikker biedt zowel openbaar als christelijk onderwijs. Het aanbieden van deze twee verschillende vormen van onderwijs onder één dak zien wij als een verrijking, welke een realistische voorbereiding is op de diversiteit in de wereld buiten de school.De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs: we bieden op onze school actief ruimte voor zowel de godsdienstige als humanistische overtuiging en zijn daarmee in onze regio uniek. We vinden het belangrijk dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening, visie en identiteit van anderen. We zien een sterke relatie tussen levensbeschouwelijke vorming, sociaal-emotionele ontwikkeling en actief burgerschap. Leerkrachten, kinderen, ouders en directie zijn samen verantwoordelijk voor een positieve sfeer op school. Om hier goede invulling aan te geven is het uitgangspunt van onze samenwerkingsschool dat we zoveel mogelijk sámen doen.

De elementen die primair van belang zijn om de samenwerkingsschool haar eigen karakter te geven zijn als volgt verwoord:

  • Een plek voor iedereen;
  • Erkenning en respect voor ieders overtuiging;
  • Niet apart, maar samen;
  • Verbondenheid;
  • Toekomstproof.

Op Dorpsschool de Twa-ikker gebruiken we de methode Trefwoord. Deze biedt dagelijks materiaal waarmee levensbeschouwelijke thema’s verkend worden. Wekelijks zorgen drie domeinen voor verbreding en verdieping van het thema:

  • Bronnen en tradities: welk licht laten de levensbeschouwelijke bronverhalen op het thema schijnen? De meeste bronverhalen zijn afkomstig uit de Bijbel (de joods-christelijke traditie). Ook verhalen uit andere levensbeschouwelijke tradities, zoals de islam, het hindoeïsme en het boeddhisme zijn opgenomen;
  • Kind: voor welke vragen en dilemma’s komen kinderen in hun eigen leefwereld te staan? Deze vragen en dilemma’s bevinden zich op sociaal-emotioneel terrein;
  • Samenleving: welke rol speelt het thema in de samenleving? De bijdragen geven een eigen kijk, waarbij de actualiteit het uitgangspunt is.

We besteden structureel en expliciet aandacht aan geestelijke stromingen, zoals de betekenis van christelijke feesten: Kerst, Pasen en Pinksteren. Dit vieren we afwisselend in groepsverband, schoolbreed, of samen met de ouders.

Op onze school bieden we lessen humanistisch- en godsdienstig vormingsonderwijs (HVO en GVO) door een gastdocent aan in groep 5 t/m 8. Burgerschapsvorming, geestelijke stromingen en sociaal-emotionele vorming zijn onderdeel van deze lessen.